MUHASABAH diri


alhamdulillah

aku sakit ari ni?
tanda ALLAH sayangkan aku
ada hikmahnya
mungkin kalo kaki aku tak sakit
aku akan lewat masuk kelas
kalo kaki aku tak sakit
aku tak jejakkan kaki ke surau sekolah
yang memang dah lama aku tak solat kat situ

so ceritanya
aku sakit kaki

kenapa?
aku terpelecok semasa nak membeli baju raya untuk umar
huhu
yang sedihnya
orang yang lalu lalang kat situ
wat tak tau je
yang lebih sedih warga KEMBOJA yang berniaga
kat situ pun tak tanya pun
wat cam tak nampak je kejadian itu
padahal aku jatuh kat depan kedai dia

alhamdulillah ada mak
dan aku masih boleh berjalan
sempat beli baju dan tudung diri sendiri
hehe
masa tu aku tak rasa lagi sakit

dan yang paling aku bersyukur
masa tu aku tak dukung anak ku yang comel itu
alhamdulillah
masa tu umar tidur di dalam kereta dan ditemani abi
syukur pada mu YA ALLAH

sampai uamh petang tu
baru terasa kaki sakit
aku solat duduk atas kerusi

mak dan kak long aku yang urut kaki
aku rasa sakit
tapi tak bengkak
dan pagi maikn sakit
sebab aku banyak buat keje semalam

semalam pagi cam dah ok
so aku menyapu la kat umah mak
kat umah sendiri lak
sibuk siapkan juadah untuk berbuka
sambil terkejar2 kan umar

dan malam tadi kaki makin sakit
pagi ni aku buat keputusan untuk pergi klinik
kalo perlu x-ray
nak tengok apa la masalah probelm kaki ku ini
nasib baik kaki kiri
so bole la drive keta sendiri
x payah la suami ku bercuti

so aku bersyukur atas segala kejadian yang menimpa diriku
walopun sakit aku percaya ada hikmah disebalik kejadian itu

alhamdulillah..

3 ratus komen on "MUHASABAH diri"

UMMI UMAR on August 2, 2011 at 9:45 AM said...

setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang kita sendiri tak nampak

Nur Izz on August 3, 2011 at 2:51 PM said...

kak zi, orang sekarang.. nampak orang terjatuh ke apa mana maukan diduliknya... orang kemalangan yang cedera parah tu pun belom tentu ada orang nak tolong... mudah2an kita muasabah diri kita sendiri supaya erjiwa murni lagi suci kan kak....

UMMI UMAR on August 5, 2011 at 9:17 PM said...

betul la ju..manusia..kita pun manusia..mudah alpa..bila terkena batang hidung sendiri..baru la nak melenting..semoga kita berada di kalangan yang sentiasa mengasihi dan dikasihi sesama ummah

 

Umar - Permata Hatiku Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez