hukum memberi salam dan menjawab salam


assalamualaikum..
entri kali ni..sebenarnya dah lama nak wat
tapi baru ari ni rajin nak menaip

kat sekolah biasa la
kita selalu ingatkan pelajar2 kita untuk memberi salam
apabila berselisih bahu dengan guru

dan perkara jarang2 berlaku di sekolah sekarang
jika nak dibandingkan masa zaman kita sekolah dulu
mau jenuh cikgu tu nak menjawab salam
hehe

pelajar sekarang ni pulak
kalau tak bai salam boleh terima lagi
tapi..dia orang boleh wat tak tau je dengan kita
at least senyum dan tunjuk rasa hormat
sudah memadai pada aku la

sebenarnya yang aku nak kongsi bukan itu
tapi kita sebagai cikgu ni
bila budak bagi salam
kena la kita menjawabnya
kerana hukum memberi salam adalah sunat
manakala kita yang diberi salam ni wajib menjawabnya
nak lebih info pasal ni
korang boleh la klik di SINI
atau layari

blog ni
http://http//dungun.net/2008/04/hukum-memberi-dan-menjawab-salam

dan yang lagi tak bestnya
bila kita sesama guru memberi salam
terutamanya bila
masa nak punch card tiap2 pagi
sukar untuk didengar jawapan salam ku itu
atau mungkin dijawab di dalam hati
aku pun tak pasti
tapi jika kita meminta pelajar memberi salam
perlu lah rasanya jawapan salam kita
didengari oleh pelajar dengan jelas
baru lah pelajar bersemangat
untuk memberi salam kepada kita
insyaallah

kalau kita nak pelajar buat yang betul
kita kena betul dulu

aku cakap ni pun bukan sebab aku bagus sangat
tapi hanya berkongsi
jika aku tersilap
sudi lah kiranya
menegur kesilapan ku

1 ratus komen on "hukum memberi salam dan menjawab salam"

UMMI UMAR on August 18, 2011 at 10:07 PM said...

budayakan yg betul

 

Umar - Permata Hatiku Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez